Omavalvontasuunnitelma
Yksityisen terveydenhuollon omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa koskevat tiedot
2. Toiminta-ajatus ja perustehtävä
Ainoa Hoivan arvot ja toimintaperiaatteet
Ainoa hoivan toimintaa ohjaavat seuraavat arvot:
Ainoa hoiva on sitoutunut ammatilliseen osaamiseen. Henkilöstön osaaminen ja ammattitaidosta huolehtiminen aloitetaan jo rekrytointiprosessista. Pyrimme rekrytoimaan monipuolisesti osaavaa henkilökuntaa tiimiimme.
Huolehdimme ja vastaamme siitä, että palvelumme toteutuvat sopimuksen mukaan. Noudatamme valtakunnallisia ohjeistuksia, lääkehoitosuunnitelmaa ja määräyksiä, sekä lainsäädäntöä. Jaamme vastuuta luomalla yhteisöön sääntöjä, joita noudattamalla voimme luottaa toisiimme.
Pyrimme rakentamaan yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa tasa-arvoisen ja luottamuksellisen suhteen. Luomme ja ylläpidämme yhteishenkeä yhdessä.
Ainoa hoivassa olemme lähteneet kehittämään toimintaa yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tavoitteemme on luoda kehitystä yhteisössämme. Palvelun laadun jatkuvassa seurannassa ja kehittymisessä otamme vastaan palautetta asiakkailtamme ja yhteistyökumppaneiltamme. Olemme valmiita kokeilemaan uusia toimintatapoja, jotka tukevat kehittymistämme. Pyrimme kasvattamaan asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme määrää.
Toiminta-ajatus ja perustehtävät
Ainoa Hoiva tarjoaa hoivapalveluita yksityisasiakkaille sekä sosiaali- ja terveyspalveluita ostopalveluina omille yhteistyökumppaneillensa. Ainoa Hoiva tuottaa myös muistihoitaja palveluita. Muistipalvelun tehtävänä on tukea ja ohjata asiakasta, hänen terveytensä edistämisessä ja säilymisessä. Ainoa Hoiva tuottaa myös ennaltaehkäisevää, sekä yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa syrjäytymisvaarassa oleville ikääntyneille.
3. Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt
Omavalvonta suunnitelmaa laaditaan ja kehitetään yrityksen johdon, henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden yhteistyönä. Palvelun laadunhallinnassa tarkistetaan ja päivitetään omavalvonta suunnitelmat ohjeistuksen mukaan vuosittain. Jokainen esihenkilö tai nimitetty vastaava henkilö vastaa omalla vastuualueellaan omavalvonnan toteutumisesta ja toiminnasta vaatimusten mukaisesti.
Vastuu alueet ja vastaavat henkilöt:
- Yrityksen toiminnasta vastaava yrittäjä: Aino Heldàn
- Hallinnosta vastaava palvelupäällikkö: Santeri Kangasmetsä
- Tietosuojasta ja IT-tuesta vastaava ICT-asiantuntija: Kai Räihä
Omavalvonta suunnitelman tekemiseen ovat osallistuneet: Aino Heldàn ja Santeri Kangasmetsä
Yrityksen toiminnasta vastaava johtaja vastaa siitä, että hoivaostopalveluja annattaessa toiminta täyttää sille säädöksissä ja määräyksissä asetetut vaatimukset. Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa hoivaostopalveluista vastaava palvelupäällikkö.
Jokaisessa yksikössä vastuusairaanhoitaja huolehtii lääkehoidon aloittamisesta, muutoksista ja lopettamisesta.
Ainoa Hoivan lääkehoitosuunnitelman ja lääkeluvat allekirjoittaa Medics24 lääkäri.
4. Henkilöstö
Yrityksen henkilöstön määrä ja rakenne:
- 1 yrittäjä/muistihoitaja/vanhustyönerikoisasiantuntija
- 1 fysioterapeutti
- 1 geronomi/palvelupäällikkö
- 1 Tietosuojasta ja IT-tuesta vastaava ICT-asiantuntija
Rekrytoinnin periaatteet
Henkilöstö rekrytointia toteutetaan sisäisenä ja ulkoisena. Rekrytoinnin aikana varmistetaan ammatillinen kelpoisuus työtehtävään sekä riittävä kielitaito. Ammatillisen kelpoisuuden tarkistamiseen käytetään sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriä JulkiTerhikkiä. Hyväksyttävä kielitaito arvioidaan haastattelutilanteessa, esihenkilön harkinnanvaraisuuden perusteella.
Henkilöstösuunnittelusta ja rekrytointien toteutuksesta vastaavat nimitetyt esihenkilöt, omien tehtävä-vastuualueiden mukaisesti.
Rekrytointia ohjaavat työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, joissa määritetään työntekijän ja työnantajan oikeudet ja velvollisuudet.
Henkilöstön perehdyttäminen
Henkilöstön perehdyttäminen aloitetaan jo rekrytointivaiheessa. Perehdyttämisen tavoitteena on, että uusi työntekijä sisäistää yrityksen toimintatavat ja omat työtehtävänsä.
Henkilöstö perehdytetään yritykseen ja sen toimintaan sekä asiakastyöhön. Henkilökunta saa suullisen ja kirjallisen ohjeistuksen työkohteesta ja työtehtävästä ennen työn aloittamista. Yrittäjä nimeää uudelle työntekijälle perehdyttäjän, jonka kanssa käydään läpi perehdytys materiaali ja työkohde. Vastuu perehdytyksestä on nimitetyn esihenkilön ja perehdyttäjän lisäksi perehtyjällä itsellään.
Henkilöstön perehdyttäminen työkohteessa
Ostopalvelun tilaajan tai työkohteessa vastaavan esihenkilön vastuulla on työntekijän perehdytys työkohteessa niin, että hän pystyy työskentelemään työtehtävässä itsenäisesti ammattilaisena.
Henkilökunnan ammattitaidon ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja osaamisen johtaminen
Ylläpidämme henkilökuntamme ammattitaitoa. Henkilöstön osaamista kartoitetaan kehityskeskusteluissa kerran vuodessa. Kehityskeskustelussa asetetaan henkilökohtaiset tavoitteet ja tarvittavat kehittämistarpeet. Henkilökunnalla on vastuu pitää omaa osaamistaan yllä työtehtäväänsä liittyen.
Ainoa hoiva tarjoaa tarvittaessa henkilökuntaansa kuuluville lääkehoidon koulutuksen saaneille laillistetuille ja nimikesuojatuille terveydenhuollon ammattihenkilöille lääkehoidon osaaminen -koulutuksen (LOVe).
Koko henkilöstö osallistuu työn hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Yhdessä pidämme huolen siitä, että jokainen työntekijä viihtyy työssään ja tuntee kuuluvansa osaksi yritystä. Tarvittaessa laadimme työyhteisönä pelisäännöt, jotka jokainen työntekijä allekirjoittaa. Tämän tarkoitus on tehdä työilmapiiristä kaikille avoin ja suotuisa. Henkilökohtaisen työhyvinvoinnin ylläpitämistä käydään läpi vuosittaisessa kehityskeskustelussa.
Henkilökunnan hyvinvoinnin ylläpitämiseksi Ainoa hoiva tarjoaa vuosittain työntekijöilleen luontaisetuja.
Osallistuminen omavalvonnan toteuttamiseen
Omavalvontaa suunnitellaan ja toteutetaan henkilökunnan ja johdon yhteistyönä. Omavalvontaa suunniteltaessa mietitään mitä osaamista yrityksessä tulee kehittää asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Johdon ja henkilöstön riittävä osaaminen varmistetaan työtehtävien ja omavalvonnan toteutumisessa vaatimien tietojen ja taitojen perusteella.
Ainoa hoiva järjestää kerran vuodessa yrityksen omavalvontasuunnitelman kehittämispalaverin, jossa johto kerää henkilökunnalta kirjallista palautetta, anonyymin kyselyn avulla. Kyselyn palautetta hyödynnetään omavalvontasuunnitelman suunnittelussa ja käydään läpi palaverissa.
5. Palvelun sisällön omavalvonta
Lääkehoito
Lääkehoitoa toteutetaan vuosittain päivitettävän lääkehoitosuunnitelman mukaisesti. Päivittämisestä vastaavat nimitetty vastuusairaanhoitaja ja yhteistyökumppanuus suhteinen lääkäri. Ainoa Hoivan lääkehoitosuunnitelman ja lääkeluvat allekirjoittaa yhteistyökumppanuus suhteinen Medics24 yleislääkäri. Ainoa Hoivan vastuusairaanhoitaja vastaa lääkehoidon kokonaisuudesta ja perehdyttää työntekijät niihin yksiköihin, joissa he työskentelevät.
Jokaisella Ainoa hoivan lääkehoitoa toteuttavalla hoitajalla on oltava ajantasainen lääkelupa. Uusien työntekijöiden on suoritettava lääkenäytöt työyksikössään, joiden jälkeen lääkäri allekirjoittaa työntekijän lääkeluvat. Lääkeluvat kerätään yhteen kansioon, esihenkilön säilytettäväksi. Työnantajan velvollisuus on varmistua työntekijän osaamisesta.
Lääkehoidon vastuu ostopalvelun tilaajalla
Lääkehoitoa toteutetaan aina kyseisen yksikön lääkehoitosuunnitelman ja ohjeiden mukaisesti, jossa Ainoa Hoivan työntekijä työskentelee.
Ainoa Hoiva ei tilaa, nouda eikä säilytä lääkkeitä omassa yksikössään. Työyksiköt, joissa työntekijämme työskentelevät, tilaavat lääkkeet sopimusapteekeista kyseisiin yksiköihin. Yksiköissä on aina omat lääkehuoneet tai lääkekaapit ja näihin pääsy on vain vakituisella henkilökunnalla. Myös vanhentuneiden tai muutoin käytöstä poistettujen lääkkeiden hävittäminen on kyseisten yksiköiden vastuulla.
Toimintakäytännöt lääkehoidon poikkeamatilanteissa
Hoidossa tapahtuneista lääkepoikkeamista ilmoitetaan välittömästi yksikön vastaavalle lääkärille ja niihin reagoidaan välittömästi. Lääkehoidon poikkeamat raportoidaan HaiPro-järjestelmässä. Poikkeamailmoitus tehdään Ainoa Hoivan esihenkilölle ja tarvittaessa myös tilaajalle. Lääkehoito dokumentoidaan siihen asiakas- tai potilastietojärjestelmään, mikä kulloisellakin työyksiköllä on käytössä. Järjestelmään kirjataan säännöllisesti ja tarvittaessa annosteltavien lääkkeiden antaminen.
Asiakkaiden osallistuminen ja asiakaspalaute
Asiakkaiden huomioon ottaminen on olennainen osa palvelun laadun, asiakasturvallisuuden ja omavalvonnan kehittämistä. Seuraamme jatkuvasti asiakastyytyväisyyttä keräämällä suullista, että kirjallista palautetta asiakkailtamme. Keräämme kirjallista palautetta asiakaskyselyllä kerran vuodessa.
Yhteistyökumppaneiden osallistuminen omavalvontaan
Toimimme yhteistyökumppaneidemme kanssa sovittujen periaatteiden mukaisesti. Pidämme yhteistyökumppaneitamme tasa-arvoisina. Keräämme yhteistyökumppaneiltamme palautetta palvelun laadun kehittämiseksi.
6. Riskien hallinta
Omavalvontaan sisältyy riskien hallinta, jossa huomioidaan palveluun liittyviä riskejä ja epäkohtia. Riskejä ja epäkohtia pyritään tunnistamaan ja tekemään niihin liittyen tarvittavat korjaavat toimenpiteet.
Hoitotyö
Hoitotyössä kiinnitetään erityistä huomiota aseptiikkaan, ergonomiaan sekä lääkehoidon turvallisuuteen. Hoitohenkilökuntamme työskentelee aseptisesti ja noudattaa työyksikön aseptisia työskentely tapoja. Hoitotyössä toimimme ergonomisesti ja ylläpidämme henkilöstön riittävää fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Lääkehoidossa riskien ehkäisemiseksi noudatamme työkohteissa lääkehoitosuunnitelmaa.
Perehdytyksessä henkilöstölle ohjeistetaan mahdolliset riskitilanteet esim. uhkatilanteet työntekijälle ja asiakkaalle. Perehdyttäjä ohjeistaa työntekijän toimimaan oikein riskitilanteen sattuessa ja varmistaa työntekijän kanssa, että hänen työskentelynsä on turvallista ja aseptista. Työntekijä on viimekäden vastuussa hoitotyön turvallisesta toteutuksesta ja sitoutuu kehittämään omaa osaamistaan.
Yksityisasiakkaat
Asiakaskohtaamisiin varataan riittävä työaika, jolloin vältytään kiireeltä. Asiakaskohteessa ennen työhön ryhtymistä työntekijä kartoittaa tehtävään liittyvät riskit. Jos huomataan asiakkaaseen, työntekijään tai ympäristöön liittyviä riskejä, niistä ilmoitetaan asiakaskohteesta vastaavalle esihenkilölle ja toimitaan häneltä saadun ohjeistuksen mukaisesti. Palvelumme ja toiminamme yhteydessä noudatamme asiakkaan perusoikeuksia.
Riskien tunnistaminen
Sosiaalihuoltolaki velvoittaa sosiaalihuollon henkilökunnan ilmoittamaan toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos he huomaavat tehtävässään epäkohtia tai ilmeisiä uhkia asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Tavoitteemme on, että ostopalvelu kohteemme sekä asiakkaamme saavat laadukasta ja turvallista hoitoa sekä huolenpitoa. Epäkohtien ilmoittajalle ei seuraa kielteisiä vastatoimia.
Riskien käsitteleminen ja korjaavat toimenpiteet
Hoito- ja asiakaspalvelutyössä riskeille määritetään korjaavat toimenpiteet, joilla estetään laatupoikkeamien, epäkohtien, läheltä piti -tilanteiden sekä haittatapahtumien toistuminen.
Laadukkaan ja turvallisen hoito- ja asiakaspalvelun takaamiseksi selvitetään riskin syy ja tähän perustuen muutetaan työtapoja.
Läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään tarvittaessa tapauskohtaisesti yrityksen ja ostopalvelun tilaajan välillä tai yrityksen ja asiakkaan välillä. Ainoa hoiva antaa tarvittaessa selvityksen yhteistyökumppaneille esim. palvelun tilaajalle ja asiakkaalle, jolle haittatapahtuma on tapahtunut.
Korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstöä sähköposti viestillä tai työyhteisön salatussa WhatsApp -ryhmässä.
Riskienhallinnan työnjako
Johdon ja esihenkilöiden tehtävänä on huolehtia omavalvonnan ohjeistamisesta ja järjestämisestä sekä siitä, että työntekijöillä on riittävästi tietoa turvallisuusasioista. Johto vastaa siitä, että toiminnan turvallisuuden varmistamiseen on osoitettu riittävästi voimavaroja. Esihenkilön vastuulla on henkilöstön riittävä perehdytys toiminnassa asiakasturvallisuuteen kohdistuviin riskeihin. Heillä on myös päävastuu myönteisen asenneympäristön luomisessa turvallisuuskysymyksiä kohtaan.
Riskienhallinta vaatii sitoutumista ja toimia kokohenkilökunnalta. Työntekijät osallistuvat riskien arviointiin, omavalvontasuunnitelman laatimiseen ja turvallisuutta parantavien toimenpiteiden toteuttamiseen. Riskienhallinnassa henkilökunnalta vaaditaan kykyä oppia virheistä sekä muutoksen toteuttamisesta, jotta turvallisten ja laadukkaiden palvelujen tarjoaminen on mahdollista. Riskienhallinnassa hyödynnämme eri ammattiryhmien asiantuntemusta, ottamalla henkilökuntaa mukaan omavalvonnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen.
7. Asiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Yksityisasiakkaiden asiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Henkilötiedolla tarkoitetaan kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja. Sosiaalihuollossa asiakastiedot ovat arkaluonteisia, salassa pidettäviä henkilötietoja. Hyvältä tietojen käsittelyltä edellytetään, että se on suunniteltua koko käsittelyn ajan, asiakastyön kirjaamiseen arkistointiin ja tietojen hävittämiseen saakka. Käytännössä sosiaalihuollon toiminnassa asiakasta koskevien henkilötietojen käsittelyssä muodostuu lainsäädännössä tarkoitettu henkilörekisteri. Henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679. Tämän lisäksi on käytössä kansallinen tietosuojalaki (1050/2018), joka täydentää ja täsmentää tietosuoja-asetusta. Henkilötietojen käsittelyyn vaikuttaa myös toimialakohtainen lainsäädäntö.
Rekisterinpitäjän on rekisteriselosteessa määriteltävä, mitä asiakasta koskevia tietoja palveluntuottaja rekisteriin tallentaa, mihin niitä käytetään ja minne tietoja säännönmukaisesti luovutetaan sekä tietojen suojauksen periaatteet. Asiakkaan suostumus ja tietojen käyttötarkoitus määrittävät eri toimijoiden oikeuksia käyttää eri rekistereihin kirjattuja asiakas- ja potilastietoja. Sosiaalihuollon asiakastietojen salassapidosta ja luovuttamisesta säädetään sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa ja terveydenhuollon potilastietojen käytöstä vastaavasti potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on antanut sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille viranomaismääräyksen (2/2015) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain 19 §:ssä säädetystä tietojärjestelmien käytölle asetettujen vaatimusten omavalvonnasta. Tietojärjestelmien omavalvontasuunnitelma on erillinen asiakirja, jota ei ole säädetty julkisesti nähtävänä pidettäväksi, mutta on osa yksikön omavalvonnan kokonaisuutta.
Asiakastyön kirjaaminen
Asiakastyön kirjaaminen on jokaisen ammattilaisen vastuulla. Kirjaamisvelvoite alkaa, kun sosiaalihuollon viranomainen on saanut tiedon henkilön mahdollisesta sosiaalihuollon tarpeesta tai kun yksityinen palveluntuottaja alkaa toteuttaa sosiaalipalvelua sopimuksen perusteella. Kirjaamisvelvoitteesta on säädetty laissa sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) 4 §:ssä. Sosiaalihuollon ammatillinen henkilöstö sekä avustava henkilöstö, joka osallistuu asiakastyöhön, ovat velvollisia kirjaamaan sosiaalihuollon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan kannalta tarpeelliset ja riittävät tiedot määrämuotoisina asiakirjoina ja tallettamaan ne.
Kirjaamisen tehtävänä on tukea ohjauksen ja hoidon suunnittelua, toteutusta ja seurantaa. Kirjaaminen auttaa parantamaan hoidon laatua, jatkuvuutta ja tiedon välitystä asiakkaan tilasta ja hänen saamistansa palveluista. Kirjaaminen parantaa asiakasturvallisuutta ja vahvistaa asiakkaan ja henkilökunnan oikeusturvaa.
8. Yksityisasiakkaan asema ja oikeudet
Yksityisasiakkaan palvelun tarpeen arviointi
Palvelun tarpeen arvioinnissa tehdään alkukartoitus asiakkaasta ja hänen palvelunsa tarpeesta. Alkukartoitus tulee aloittaa viipymättä, viimeistään 7 vuorokauden kuluttua asiakkaan ensitapaamisesta. Alkukartoituksen lähtökohtana on asiakkaan kuuleminen ja hänen oma arvionsa omasta terveydentilasta ja avun tarpeesta. Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa omainen/läheinen mukaan palvelutarpeenarviointiin. Palvelutarpeen arvioinnin aikana keskustellaan erilaisista vaihtoehdoista haastavan tilanteen ratkaisemiseksi. Palvelun tarpeen arvioi toiminnasta vastaava työryhmä.
Henkilökunta on tiiviisti mukana palvelun suunnitelman tekovaiheessa sekä toteutumisen onnistumisen arvioinnissa.
Noudatamme vammaispalvelulain (14.4.2023/675) 4 § mukaista säädäntöä vammaisen henkilön palvelun tarpeen arvioinnissa.
Iäkkään ihmisen palvelun tarpeen arvioinnissa sovellamme vanhuspalvelulakia (28.12.2012/980).
Yksityisasiakkaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
Asiakkaamme ovat mukana palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisessä. Keräämme asiakkailtamme ja heidän omaisiltansa palautetta suullisesti sekä asiakaskyselyillä palvelun laadun, turvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Keräämme asiakaskyselyllä palautetta kerran vuodessa ja olemme tavoitettavissa vuoden jokaisena päivänä.
Yksityisasiakkaan kohtelu - Itsemääräämisoikeus
Itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Sosiaalihuollon palveluissa on kunnioitettava ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tukea hänen osallistumistaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Asiakkaan sairaus tai terveydentila ei vähennä hänen itsemääräämisoikeuttaan.
9. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
1Omavalvonta suunnitelmaa päivitetään vuosittain ja aina kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun, vastuuhenkilöihin, asiakasturvallisuuteen tai toimilupaan liittyviä muutoksia.
2Omavalvonta suunnitelman päivittämisestä vastaa palvelupäällikkö. Omavalvonta suunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.
3Omavalvonta suunnitelma päivitetty syyskuussa 2025.
4Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tiedotetaan henkilökunnalle.
Omavalvonta suunnitelman julkisuus
Ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelma pitää olla julkisesti nähtävissä siten, että siihen voi helposti ilman erillistä pyyntöä tutustua.
Omavalvontasuunnitelma on nähtävissä Ainoa Hoivan kotisivuilla:
https://www.ainoahoiva.fi/
10. Omavalvonta suunnitelman hyväksyminen
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa hoivaostopalveluista vastaava johtaja.
Allekirjoitus ja nimen selvennys:
Palvelupäällikkö/geronomi, Santeri Kangasmetsä
Paikka ja päiväys:
Ylöjärvi, syyskuu 2025
Omavalvonta suunnitelman laadinnassa on hyödynnetty seuraavia lakeja, oppaita, ohjeita ja laatusuosituksia:
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus ((EU) 2016/679)
- Kansallinen tietosuojalaki (1050/2018)
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (28.12.2012/980)
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (14.4.2023/703)
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (27.8.2021/784)
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812)
- Riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon johdolle ja turvallisuusasiantuntijoille
- Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301)
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan omavalvonta
- Sosiaali- ja terveyshuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteri
- Suomen perustuslaki (11.6.1999/731)
- THL määräykset 2024
- Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen
- Työsopimuslaki (26.1.2001/55)
- Vammaispalvelulaki (14.4.2023/675)