Omavalvontasuunnitelma
Yksityisen terveydenhuollon omavalvontasuunnitelma
1. Palvelujen tuottajaa koskevat tiedot
2. Toiminta-ajatus/Perustehtävä
Ainoa Hoivan arvot ja toimintaperiaatteet
Ainoa hoivan toimintaa ohjaavat seuraavat arvot:
Ainoa hoiva on sitoutunut ammatilliseen osaamiseen. Henkilöstön osaaminen ja ammattitaidosta huolehtiminen aloitetaan jo rekrytointiprosessista. Pyrimme rekrytoimaan monipuolista, että osaavaa henkilökuntaa tiimiimme.
Huolehdimme ja vastaamme siitä, että palvelumme toteutuvat sopimuksen mukaan. Noudatamme jokaisen yksikön ohjeistuksia ja lääkehoitosuunnitelmaa ja määräyksiä, lainsäädäntöä unohtamatta. Jaamme vastuuta luomalla yhteisöön sääntöjä, joita noudattamalla voimme luottaa toisiimme.
Pyrimme rakentamaan yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa tasa-arvoisen ja luottamuksellisen suhteen. Luomme ja ylläpidämme yhteishenkeä yhdessä.
Ainoa hoivassa olemme lähteneet kehittämään toimintaa yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tavoitteemme on kehittyä yhteisössämme. Palvelun laadun jatkuvassa seurannassa ja kehittymisessä otamme vastaan palautetta asiakkailtamme ja yhteistyökumppaneiltamme.
Toiminta-ajatus ja perustehtävät
Ainoa Hoiva tarjoaa hoivapalveluita yksityisasiakkaille sekä sosiaali- ja terveyspalveluita ostopalveluina omille yhteistyökumppaneillensa. Ainoa Hoiva tuottaa myös muistihoitaja palveluita. Muistipalvelun tehtävänä on tukea ja ohjata asiakasta oman terveytensä edistämisessä ja säilymisessä.
3. Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt
Omavalvonta suunnitelmaa laaditaan ja kehitetään yrityksen johdon, henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden yhteistyönä. Palvelun laadunhallinnassa tarkistetaan ja päivitetään omavalvonta suunnitelmat ohjeistuksen mukaan kerran vuodessa.
Vastuu alueet ja vastaavat henkilöt:
- Yrityksen toiminnasta vastaava yrittäjä: Aino Heldán
- Markkinoinnista ja henkilöstöstä vastaava palvelupäällikkö: Juuso Mäntymäki
- Vastuusairaanhoitaja: Juuso Mäntymäki
- Tietosuojasta ja IT-tuesta vastaava ICT-asiantuntija: Kai Räihä
4. Henkilöstö
Yrityksen henkilöstön määrä ja rakenne:
- 2 sairaanhoitajaa
- 4 sairaanhoitajaopiskelijaa
- 6 lähihoitajaa
- 1 lähihoitajaopiskelija
- 1 vastuusairaanhoitaja/palvelupäällikkö
Rekrytoinnin periaatteet
Henkilöstö rekrytointia toteutetaan sisäisenä ja ulkoisena. Rekrytoinnin aikana varmistetaan ammatillinen kelpoisuus työtehtävään sekä riittävä kielitaito.
Henkilöstösuunnittelusta ja rekrytointien toteutuksesta vastaavat nimitetyt esimiehet omien tehtävä-vastuualueiden mukaisesti.
Henkilöstön perehdyttäminen
Henkilöstön perehdyttäminen aloitetaan jo rekrytointivaiheessa. Perehdyttämisen tavoitteena on, että uusi työntekijä sisäistää yrityksen toimintatavat ja omat työtehtävänsä.
Henkilöstö perehdytetään yritykseen ja sen toimintaan sekä asiakastyöhön. Henkilökunta saa suullisen ja kirjallisen ohjeistuksen työkohteesta ja työtehtävästä ennen työn aloittamista.
5. Palvelun sisällön omavalvonta
Lääkehoito
Lääkehoitoa toteutetaan lääkehoitosuunnitelman mukaisesti. Lääkehoitosuunnitelmaa päivitetään vuosittain ja sen päivittämisestä vastaavat nimitetty vastuusairaanhoitaja ja yhteistyökumppanuus suhteinen lääkäri.
Ainoa Hoivan lääkehoitosuunnitelman ja lääkeluvat allekirjoittaa yhteistyökumppanuussuhteinen Medics24 yleislääkäri.
Jokaisella Ainoa hoivan lääkehoitoa toteuttavalla hoitajalla on ajantasainen lääkelupa. Työnantajan velvollisuus on varmistua työntekijän osaamisesta.
6. Riskien hallinta
Hoitotyö
Hoitotyössä kiinnitetään erityistä huomiota aseptiikkaan, ergonomiaan sekä lääkehoidon turvallisuuteen. Hoitohenkilökuntamme työskentelee aseptisesti ja noudattaa työyksikön aseptisia työskentely tapoja.
Yksityisasiakkaat
Asiakaskohtaamisiin varataan riittävä työaika, jolloin vältytään kiireeltä. Asiakaskohteessa ennen työhön ryhtymistä työntekijä kartoittaa tehtävään liittyvät riskit.
7. Asiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Henkilötiedolla tarkoitetaan kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja. Sosiaalihuollossa asiakastiedot ovat arkaluonteisia, salassa pidettäviä henkilötietoja.
Asiakastyön kirjaaminen
Asiakastyön kirjaaminen on jokaisen ammattilaisen vastuulla. Kirjaamisvelvoite alkaa, kun sosiaalihuollon viranomainen on saanut tiedon henkilön mahdollisesta sosiaalihuollon tarpeesta tai kun yksityinen palveluntuottaja alkaa toteuttaa sosiaalipalvelua sopimuksen perusteella.
8. Yksityisasiakkaan asema ja oikeudet
Itse määräämisoikeus
Itse määräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Sosiaalihuollon palveluissa on kunnioitettava ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tukea hänen osallistumistaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
9. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
1Omavalvonta suunnitelmaa päivitetään vuosittain ja aina kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun, vastuuhenkilöihin, asiakasturvallisuuteen tai toimilupaan liittyviä muutoksia.
2Omavalvonta suunnitelman päivittämisestä vastaa Palvelupäällikkö. Omavalvonta suunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.
Omavalvonta suunnitelman julkisuus
Ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelma pitää olla julkisesti nähtävissä siten, että siihen voi helposti ilman erillistä pyyntöä tutustua.
Omavalvontasuunnitelma on nähtävissä Ainoa Hoivan kotisivuilla:
https://www.ainoahoiva.fi/
10. Omavalvonta suunnitelman hyväksyminen
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa hoivaostopalveluista vastaava johtaja.
Allekirjoitus ja nimen selvennys:
Juuso Mäntymäki
Paikka ja päiväys:
Tampere 15.12.2022