Toimintasuunnitelma
2025–2026
Ainoa Hoiva
Y-tunnus: 3230807–7
Kuruntie 980, 34130 Ylöjärvi
📧 aino.heldan@ainoahoiva.fi
📞 040-4109442
🌐 www.ainoahoiva.fi
Johdanto
Olemme aluehallintoviraston hyväksymä sosiaali- ja terveyspalveluita tuottava yritys Pirkanmaalta.
Palveluihimme kuuluu kotipalvelu, ostopalvelut, avustajapalvelut sekä muistihoitajapalvelut.
Palvelumme
Henkilökohtainen apu
Henkilökohtaisen avun tavoitteena on edistää ja tukea vanhuksia sekä vammaisia heidän päivittäisissä toimissaan ja tukea heidän omaa päätöksentekoaan arjen toiminnoissaan. Tuemme asiakkaan hyvinvointia ja mahdollistamme asiakkaan toiminnan ja vapaan tahdon säilymisen hoidossa.
Asiakkaalla on oma avustaja, joka pääsääntöisesti vastaa asiakkaan tarpeista ja avustuksen toteutuksesta. Henkilökohtainen apu perustuu yksilölliseen palvelusuunnitelmaan.
Palvelusuunnitelma sisältää päivittäiset toiminnot:
- Seuranpito
- Asioinnit
- Henkilökohtainen hygienia
- Asiakkaan toiveet avusta
Avustajakäynteihin sisältyy:
- Asiakkaan hygienian huolehtiminen
- Asiointi (kauppa, apteekki, pankki)
- Harrastustoimintaan avustaminen/saattaminen
- Siivous (sängyn petaus, keittiön siivous)
- Koulun- tai työssäkäynnin tukeminen
Kotipalvelut
Palvelut ja toiminta:
- Asiointipalvelut - Pankki, virastot, apteekki, lääkäri
- Saattopalvelut - Päivätoiminta, harrastukset
- Kotitalouspalvelut - Siivous, kauppapalvelut
- Harrastusapu - Tuki harrastustoiminnassa
Ostopalvelut
Ostopalvelulla tarkoitetaan sitä, että kunta ostaa jokin palvelun kunnan ulkopuoliselta taholta. Ostopalveluja käytetään silloin, kun kunnalla ei ole mahdollisuutta toteuttaa palvelua itse.
Lakisääteisiä tehtäviä koskeva palvelujen järjestämisvastuu kuuluu kunnille, mutta ne voivat kuitenkin ostaa tehtävän edellyttämiä palveluja.
Tuotamme ostopalvelua:
- Kunnille ja kaupungeille
- Kotihoidoissa
- Tehostetussa palveluasumisessa
- Terveyskeskuksissa
Muistihoitajapalvelut
Muistihoitajan työn tavoitteena on muistisairauksien varhainen tunnistaminen, jatkotutkimuksiin ohjaaminen ja muistisairauden diagnoosin jälkeinen seuranta.
Ajoissa havaitun muistisairauden etenemistä voidaan hidastaa, joten on tärkeää, että kaikki muistihäiriöt tutkitaan viivytyksettä.
Palvelumme on saatavilla:
- Kotiin tuotettavana palveluna
- Asiakasohjaajan tilaamana palveluna palvelutaloon
Yhteisöllisyyden edistäminen
Rakennamme Ylisen kartanolle yhteisöllisyyttä edistävää kerhotoimintaa. Toiminnan tarkoitus on toimia ennaltaehkäisevänä keinona alueen ikääntyneiden syrjäytymistä vastaan.
Tarjoamme matalan kynnyksen kohtaamispaikan, johon kaikilla olisi helppo tulla. Teemme ennaltaehkäisevää työtä muiden alueiden toimijoiden kanssa, järjestäen tapahtumia ja ohjelmaa myös kaikenikäisille.
Kerhotoiminnan maksullisuudessa on otettu huomioon ikääntyneiden mahdollinen vähävaraisuus ja hinnoittelu on laadittu mahdollisimman kohtuulliseksi.
Tavoitteet
Kuuntelemme asiakkaidemme mielipiteitä asiakaspalvelustamme. Tavoitteenamme on yksilöllinen, asiakaslähtöinen ja ystävällinen sekä kunnioittava palvelu.
Työntekijämme ovat ammattitaitoisia hoitajia sekä hoiva-avustajia. Palveluohjausta annetaan uusille työntekijöille, joka sisältää töihin tutustuttamisen.
Yhteistyö omaisten kanssa aloitetaan asiakkuuden alkaessa tarpeen mukaan. Kuinka palvelujen yhteensovittaminen saadaan toimivaksi kokonaisuudeksi?
Pidämme kirjaa asiakaskäynneistä ja työn kulusta ja onnistumisesta, jotta pysymme ajan tasalla. Toimintamme kehittäminen pohjautuu laatutyössä asetettuihin tavoitteisiin.
Koko henkilöstön osaamista lisätään tarvittaessa palveluiden laajentuessa erilaisilla koulutuksilla, esim. lääkehoito- ja ensiapukoulutus.
Toimintamme kehittyy asiakkaiden ja työntekijöiden sekä lainsäädännön tarpeiden mukaan. Kehitämme toimintaamme saatujen palautteiden ja arviointitulosten perusteella.
Riskit
Suojautuminen poikkeusoloissa (tartuntataudit)
- Hoitajamme käyttävät työssään hengityssuojaimia
- Huolehdimme riittävästä käsihygieniasta
- THL järjestää tartuntatautipäiviä, joihin työntekijämme osallistuvat
Tapaturmien ehkäiseminen
- Järjestämme ensiapukoulutusta
- Tutustumme yhdessä työntekijän kanssa toimintaympäristöön
- Minimoidaan tapaturmien mahdollisuutta ennaltaehkäisevästi
Kehittämistavoitteet
Tavoitteena on järjestää asiakkaillemme palveluita ja apua heidän tarpeisiinsa liittyen, jotta he voivat elää arkeaan mahdollisimman normaalina sairaudesta, vammastaan tai toimintakyvystään huolimatta.
Vuoden 2025–2026 erityistavoitteet
Tavoitteena on myös parantaa kohdennettua markkinointia, jotta tavoitamme syrjäytymisvaarassa olevat ikääntyneet.
Toimintasuunnitelmat ja dokumentit
Omavalvontasuunnitelma
Löytyy nettisivuiltamme ja toimistostamme
Lääkehoitosuunnitelma
Löytyy nettisivuiltamme ja toimistoltamme
Tietosuoja
Palvelusopimuksen yhteydessä teemme vaitiolovelvollisuussopimuksen. Asiakkaan tiedot kirjaamme palvelunkartoitus- ja palvelusopimuksiin, jotka säilytämme toimistossamme, lukitussa kaapissa.
Tietosuojaselosteemme löytyy nettisivuiltamme.
Asiakasryhmä
Kaikki yli 18-vuotiaat avun piirissä olevat.
Asiakkaiden oikeudet
Jokaisella asiakkaallamme on itsemääräämisoikeus, ellei ole holhouksenalaisena.
Toimimme lakien ja säädöstenmukaisesti jokaisessa asiakaskohteessa.